شنوایی سنجی در جردن

شنوایی سنجی در جردن

کلینیک آلفا، مرکز شنوایی سنجی در جردن و شمال تهران با 24 سال سابقه با استفاده از دستگاه های شنوایی سنجی پیشرفته و مطابق با آخرین تکنولوژی ها ، تست ها و آزمایشات شنوایی مختص بزرگسالان ، نوزادان و کودکان و همچنین مشاوره ، معرفی برنامه درمانی و تجویز سمعک را به وسیله متخصصین و پرسنل با تجربه به شما مراجعه کنندگان گرامی ارائه می کند.

شنوایی سنجی در جردن - کلینیک سمعک آلفا

تعریف شنوایی سنجی

شنوایی سنجی شامل تست های عملکرد مکانیسم شنوایی است. این شامل آزمایش‌های انتقال مکانیکی صدا (عملکرد گوش میانی)، انتقال صدای عصبی (عملکرد حلزون) و توانایی تشخیص گفتاراست. تست شنوایی ابزاری برای ارزیابی عملکرد کلی شنوایی یک فرد است. این تست ها برای تعیین اینکه آیا مشکلی در قسمت شنوایی گوش داخلی وجود دارد یا خیر استفاده می شود. ارزیابی کامل شنوایی بیمار توسط پرسنل شنوایی شناس  با استفاده از ابزارهایی که به طور خاص برای این منظور طراحی شده اند انجام می شود.
تست های شنوایی سنجی اهمیت زیادی دارند از جمله: اگر مشکلات و ناهنجاری های شنوایی به موقع تشخیص داده شوند و درمان مناسب خود را مانند تجویز سمعک دریافت نمایند، در آینده از به وجود آمدن مشکلات بیشتر و مشکلات شنوایی شدیدتر جلوگیری خواهد شد. مراجعه به موقع به پزشک و انجام تست شنوایی سنجی می تواند این مشکلات را در همان مراحل اولیه تشخیص دهد و از آثار مخرب آنها به زندگی جلوگیری کند. اگر در خانواده سابقه مشکلات شنوایی وجود داشته باشد یا کسی از اعضای خانواده از سمعک استفاده می نماید تست های شنوایی ضرورت بیشتری پیدا می کنند. همچنین تست های شنوایی برای نوزادان اهمیت زیادی دارد به این دلیل که اختلالات شنوایی تاثیر فراوانی برروی فرایند یادگیری و رشد کودک دارد. این آزمایش‌ها در نوزادانی که تازه متولد شده اند بسیار حساس است و با دقت فوق‌العاده بالایی انجام می‌شود تا در صورت وجود مشکل در شنوایی کودک و نوزاد در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم برای حل مشکل رفع کرد. همچنین افزایش سن و کار کردن در محیط های شلوغ و پرسر و صدا نیز ممکن است بر شنوایی تاثیر بگذارد و نیاز به تست های شنوایی سنجی به موجود آید. برخی بیماری ها نیز مانند کم شنوایی حسی – عصبی نیز در شنوایی تاثیر گذار هستند که میزان و نوع کم شنوایی توسط تست ها و آزمایشات شنوایی سنجی بدست می آید.

شنوایی سنجی در جردن و شمال تهران

کلینیک آلفا, مرکز شنوایی سنجی در جردن و شمال تهران با 24 سال سابقه با استفاده از دستگاه های شنوایی سنجی پیشرفته و مطابق با آخرین تکنولوژی ها , تست ها و آزمایشات شنوایی مختص بزرگسالان , نوزادان و کودکان و همچنین مشاوره , معرفی برنامه درمانی و تجویز سمعک را به وسیله متخصصین و پرسنل با تجربه به شما مراجعه کنندگان گرامی ارائه می کند. در این مرکز انواع تست های شنوایی سنجی از جمله PTA/SRT/SDS/Tympanometry/Reflex/ETF/ABR/Bone ABR/TEOAE/DPOAE/ECOG/VEMP انجام میگیرد.

تست های شنوایی سنجی در کلینیک آلفا در جردن دارای انواع و مراحل گوناگونی می باشد:

در طول آزمایش شنوایی سنجی، یک کاربر در اتاقک تحت درمان با صدا یا اتاق مناسب دیگری قرار می گیرد و مجموعه ای از هدفون ها روی گوش قرار می گیرد. هنگامی که کاربر آماده است، تکنسین شنوایی سنجی یک سری صداها را از طریق گوشی به یک گوش و سپس گوش دیگر می فرستد. با شنیدن هر صدای، کاربر علامت می دهد. آستانه های کاربر برای هر گوش بر روی یک نمودار به نام ادیوگرام یا به صورت عددی در نمودار ثبت می شود.البته تست های گوناگونی در شنوایی سنجی انجام میگیرد که هریک  توضیح داده خواهد شد:

  • ازمون پاسخ ساقه مغز (ABR):

در این ازمون بوسیله الکترودهایی که بر روی پیشانی و سر نصب می شود به بررسی وضعیت عصب شنوایی  پرداخته می شود. نصب الکترود بدون درد بوده و به راحتی انجام می گیرد. ازمونABR به راحتی انجام می گیرد و بر روی هر دو گوش انجام می گیرد. انجام شدن موفق آمیز ازمونABR به معنی سلامت وضعیت عصب شنوایی می باشد.

  • تمپانومتری (Tympanometry):

به زبان ساده تمپانومتری یک آزمایش پزشکی است که عملکرد و حرکت پرده گوش و گوش میانی را اندازه گیری می کند.  با انجام تست تمپانومتری عملکرد انتقال مکانیکی اصوات در ساختار گوش میانی را به صورت هدفمند و فیزیولوژیک ارزیابی می شود. در تست تمپانومتری با وارد کردن هوا با فشار های مختلف به درون مجرای گوش، گوش میانی مورد بررسی قرار می گیرد و در نموداری به نام تمپانوگرام در نهایت ثبت می شود. این آزمایش کم شنوایی انتقالی را مشخص می کند که پیش از تجویز سمعک، درمان های دیگری نیز لازم است یا خیر.انجام این تست نیاز به تجربه و مهارت دارد.

  • OAE :

با استفاده از OAE  میتوان شنوایی نوزادان و کودکان را مورد سنجش قرار داد. هدف اصلی از انجام این تست بررسی وضعیت حلزون گوش است.  امروزه در بیمارستانها و زایشگاهها در بدو تولد نوزادان, غربالگری شنوایی انجام میشود و اگر نوزاد در بار اول در غربالگری شنوایی عبور نکند , معمولا درخواست تکرار آزمایش پس از یک یا دو هفته میشود. و اگر چنانچه مجددا در غربالگری شنوایی جواب منفی دریافت شود , برای ارزیابی کامل شنوایی به مراکز شنوایی شناسی و به ادیولوژیست ( شنوایی شناس ) ارجاع داده می شوند.این آزمون سریع را می توان برای یک نوزاد در حین خواب یا یک کودک بزرگتر که بتواند بی سر و صدا بنشیند، انجام داد. یک پروب کوچک در کانال گوش قرار می گیرد، پس از آن پالس های صوتی زیادی فرستاده می شوند و پروب پاسخ امواج  های صوتی “اکو” را از سلول های مویی خارجی گوش داخلی می گیرد. این پاسخهای ضبط شده توسط یک رایانه معدل گیری می شود .وضعیت نرمال ثبت شده در OAE به منزله کارکرد نرمال سلولهای مویی خارجی در حلزون است .اما بنا به دلایلی ممکن است به معنی وجود شنوایی نرمال نباشد و اگر دیگر بخشهای راه شنوایی به درستی کار نکنند ممکن است کم شنوایی وجود داشته باشد.

  • تست رفلکس اکوستیک (Acoustic reflex):

تست رفلکس اکوستیک نیز یک نوع آزمون عینی است که عملکرد رفلکسی گوش میانی در پاسخ به شنیدن  اصوات با شدت بالا را اندازه گیری میکند. این تست معمولا با تست تمپانومتری، به صورت همزمان انجام می شود. در این آزمایش برگشت صدا از پرده گوش را ارزیابی می شود. میزان صدایی که برگشت داده می شود نشانگر میزان تجمع مایعات است. گوش سالم بیشتر صدا را جذب می کند، اما گوش مبتلا به عفونت امواج صوتی را کمتر جذب می کند و بیشتر منعکس می کند.در این آزمون از بیمار خواسته می شود بدون حرکت بشیند. سپس صداهای بلندی به منظور مشاهده رفلکس گوش بیمار پخش می شود.نتیجه این آزمون اطلاعاتی را درباره اختلالات موجود در سیستم عصبی مرکزی بیمار ارائه میدهد. همچنین اگر پاسخ های بیمار در سایر تست های شنوایی سنجی، قابل اعتماد نباشد، نتایج این تست برای تشخیص وضعیت بیمار مورد تائید است. 

  • PTAتست ادیومتری تون خالص:

PTA مخفف Pure Tone Audiometry یا ادیومتری با تون خالص است. تست ادیومتری تون خالص، نوعی آزمون رفتاری است که میزان حساسیت شنوایی را تعیین می کند. در این آزمون بیمار در یک اتاقک عایق صدا قرار می گیرد که نویز های اضافی را حذف می کند. تست شنوایی سنجی تون خالص آزمایشی است که از یک ماشین الکتریکی استفاده می کند که صداها را با صداها و بلندی های مختلف در گوش فرد ایجاد می کند. شخص که مورد تست شنوایی می باشد اغلب از نوعی هدفون استفاده می کند. زمانی که صدا در گوشی شنیده می شود، به سادگی از فرد خواسته می شود تا به نوعی پاسخ دهد. هدفون روی گوش بیمار قرار داده می شود، سپس پزشک از بیمار میخواهد هنگام شنیدن صدای سوت، دکمه پاسخ را فشاردهد یا دست خود را به نشانه پاسخ بلند کند.کمترین صدایی که بیمار در زمان انجام این تست می شنود، آستانه شنوایی او را تعیین میکند که بر روی نمودار ادیوگرام مشخص می شود. آستانه شنوایی در فرکانس های بالا و پایین برای هر دو گوش به تفکیک ثبت می شود. نتیجه این آزمون، اُفت شنوایی و میزان آن را نشان میدهد.اگر فرد دچار اُفت شنوایی در گوش خارجی و میانی باشد که اصطلاحاً اُفت انتقالی نامیده میشود این عارضه با مصرف دارو و جراحی قابل درمان است. اما اگر کاهش شنوایی در اثر وارد آمدن آسیب به گوش داخلی باشد که در اکثر موارد نیز اُفت دائمی است، کاهش شنوایی از نوع حسی-عصبی است. تشخیص اینکه بیمار مبتلا به کدام یک از دو نوع اُفت شنوایی شده، با استفاده از ویبراتور استخوانی امکان پذیر است.

  • تست های تشخیص گفتار:

تست تشخیص گفتار یکی دیگر از تست هایی است که در شنوایی سنجی مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمایشی است که نشان می دهد فرد چقدر واضح صحبت می کند. در تست گفتار، از فرد می خواهند که لیستی از کلمات داده شده را در حجم های مختلف تکرار کند. تست گفتار به شنوایی شناس کمک می کند تا بفهمد عصب شنوایی فرد چقدر توانایی تشخیص کلمات را دارد.کم شنوایی مرتبط با افزایش سن (پیس بیکوزیس) معمولاً با از دست دادن فرکانس های بالاتر شروع می شود، به طوری که صداهای گفتاری خاصی بسیار شبیه به نظر می رسند. اگر این توانایی در فرد ضعیف تشخیص داده شود احتمالاً نیاز به استفاده از سمعک وجود دارد.

  •  (SRT)آستانه درک گفتار:

SRT مخفف Speech reception threshold سطحی است که در آن فرد شنونده باید بتواند 50 درصد کلمات یک لیست از کلمات دو سیلابی مشخص را تکرار کند. PAT و SRT باید بهم شبیه باشند. پایین ترین سطحی که فرد قادر به شنیدن و تکرار درست کلمات باشد آستانه بازشناسی گفتاری نامیده می شود. SRT یا همان آستانه دریافت گفتار ، کمترین شدت صدایی است که شما می توانید از بین کلمات دو سیلابی استاندارد تشخیص داده و تکرار کنید.

  •  (SDS)توانایی تفکیک گفتار:

SDSمخفف Speech discrimination score با استفاده از یک لیست کلمات تک سیلابی و با شدت معادل 40 هرتز یا بیشتر انجام می‌شود. افراد طبیعی ، 100 - 95 درصد این کلمات را به درستی تکرار می‌کنند. بیماران مبتلا به کاهش شنوایی عصبی یا ترکیبی ممکن است قادر به تکرار میزان بسیار کمتری از کلمات باشند. تست ادیومتری گفتاری SDS, SRT جهت درمان شنوایی و تشخیص کم شنوایی سنجی در بزرگسالان کاربرد دارد و برای هر دو گوش به صورت مجزا انجام می شود .

  • آزمایش TEOAE :

این تست اطلاعات دقیقی را درباره‌ی صحت و سلامت سلول‌های مویی خارجی حلزون فراهم می‌آورد.آزمایش سریعی است و در زمان کوتاهی  انجام می‌شود.به راحتی و آسان انجام می‌شود.دستگاه آزمایش TEOAE قابل حمل و به صورت دستی بوده و امکان انجام آزمایش در محل نیز وجود دارد.برای انجام آزمایش TEOAE نیاز به محل اکوستیکی پیشرفته و اتقاک‌های ضدت صوت نیست. فقط کافی است محل انجام آزمایش آرام و بی سر و صدا باشد.

در این آزمایش، فرد باید آرام و بدون حرکت باشد. معمولا نشسته باشد، بهتر است و در نوزادان بهتر است آزمایش در حالتی انجام شود که کودک درون گهواره و یا در آغوش والدین خود خواب است. پروب کوچکی درون گوش فرد قرار داده می‌شود و تعدادی  از صدای کلیک به صورت مداوم درون گوش پخش می‌شود. بین این صداهای کلیک، وقفه‌های کوتاهی از سکوت وجود دارد که بعد از ارایه‌ی هر محرک، صداهای درون گوش در طول این وقفه‌های سکوت توسط میکروفن جمع‌آوری و ضبط می‌شود. سپس دستگاه با نرم افزار خاصی این نمونه‌های ضبط و ثبت شده را بررسی کرده و سر و صداها و نویزهای مزاحم را بررسی کرده و تا حد امکان آن را کم و یا پاک می‌کند و درنهایت پاسخ گسیل صوتی گوش را به صورت نموداری نشان می‌دهد.

  •  تست DPOAE:

تستDPOAE به دلیل دقت بالا و فرکانس های بیشتری که دارد معمولا در کلینیک های شنوایی انجام می شود.این نوع تست به صورت انرژی و امواج برگشتی(منعکس کننده) می باشد که در جهت تشخیص و تفسیر نتایج وابسته به سلامت  گوش میانی و خارجی می باشد.DPOAE به راحتی و به سرعت برای شنوایی سنجی نوزادان و کودکان انجام می گیرد و ثبت می شود.این تست اطلاعات اولیه غربالگری شنوایی و همچنین اطلاعات تشخیصی دقیق را در موارد مشکوک به کم شنوایی ارائه می دهند.

  • آزمایش الکترو کوکلئو گرافی  ( ECochG ) (Electrocochleography):

تست ECochG یا EcoG یکی از تست‌‌‌‌های مربوط به سرگیجه و تست بدون دردی است، که عملکرد گوش داخلی را ازیابی می‌کند و نتایج تست به تشخیص علت اصلی علایم ناهنجاری گوش کمک می‌کند. به این تست الکتروکوکلئوگرافی هم میگویند.آزمون ECOG ارزیابی عینی گوش داخلی است که به تشخیص بیماری منییر و دیگر اختلالات گوش داخلی کاربرد دارد.این آزمایش برای بررسی سرگیجه و توانبخشی آن و اختلالات تعادلی ناشی از سیستم وستیبولار به کار می رود. الکتروکوکلئوگرافی از جمله پتانسیل‌‌‌‌های برانگیخته شنوایی است که در آن پاسخ های دریافت شده از حلزون و عصب هشت، ثبت می‌گردد. در تفسیر این پاسخ، با ثبت پتانسیل کوکئار میکروفونیک / CM از حلزون گوش و پتانسیل عمل عصب / AP از عصب شنوایی، و محاسبه نسبت دامنه‌ آنها به یکدیگر، درباره سلامت حلزون یا هر گونه اختلال درگیر کننده این ساختار نتایج تشخیص داده  می‌شود. این آزمایش در تشخیص اختلالات حلزون از جمله هیدروپس آندولنف، بیماری منییر، و ... کاربرد دارد.

  • آزمایش VEMP :

VEMPیکی از تست های بررسی سرگیجه می باشد. این تست رفلکس بین گوش داخلی و ماهیچه های گردن یا اطراف چشم را اندازه گیری می کند. آزمایش VEMP می تواند در تشخیص وجود بیماری غیر طبیعی در گوش داخلی از جمله بیماری منییر مفید باشد.در این آزمون عملکرد سیستم وستیبولار گوش داخلی با استفاده از محرک صوتی در سطوح شدت بالا ارزیابی می شود. این آزمایش  به طور معمول در جهت تشخیص عملکرد صحیح ساکول و عصب وستیبولار تحتانی استفاده می شود جهت تشخیص عملکرد صحیح ساکول و عصب تعادلی تحتانی کاربرد دارد.

  • آزمون ETF:

در طی این آزمون مشخص می شود که در عملکرد شیپور استاش مشکلی وجود دارد یاخیر. شیپور استاش لوله کوچکی است که بین گوش میانی و حلق قرار دارد و وظیفه آن متعادل ساختن فشار و تخلیه هوا از گوش گوش میانی می باشد.آزمون ETF در دو حالت انجام می شود. این آزمون هم در شرایطی که پرده گوش سالم است و هم در حالتی که این پرده آسیب دیده و دچار پارگی شده، انجام می شود. برای افرادی که قصد دارند بر روی پرده ی گوش خود عمل ترمیمی انجام دهند هم این آزمون انجام می شود تا مطمئن شوند که در عملکرد شیپور استاش مشکلی وجود ندارد.

شنوایی سنجی در جردن

مجهز ترین مرکز شنوایی سنجی در جردن

کلینیک تخصصی آلفا , تمام تلاش خود را در جهت بهبود و رفع ناراحتی های شنوایی بیماران گرامی انجام میدهد. در این مرکز تلاش بر این است که علاوه بر معاینه و تست های شنوایی, تلاش بر این است با ارائه برنامه های درمانی و تجویز سمعک مناسب, مشکلات و ناهنجاری های شنوایی شما کاهش یابد. متخصصین و پرسنل با تجربه کلینیک تخصصی آلفا از مراحل اولیه تشخیص بیماری و ناهنجاری های شنوایی و انجام تست ها تا تجویز سمعک مناسب و اقدامات وارائه برنامه ها و مشاوره های درمانی در کنار شما مراجعین عزیز خواهند بود. کلینیک سمعک آلفا جدیدترین دستگاه تنظیمی را برای تجویز سمعک ها استفاده می نماید. همچنین متخصصین شنوایی با تجربه مناسب ترین سمعک را متناسب با نوع و میزان کم شنوایی و همچنین سن  و شرایط زندگی بیمار برای خرید سمعک به کاربر معرفی می کند.

 کلینیک تخصصی  آلفا خدمات تست های شنوایی تا فرایند درمان و تجویز سمعک را انجام می دهد. همچنین آموزش استفاده بهتر از سمعک جهت استفاده طولانی مدت و تنظیم سمعک ها در انواع مختلف با دستگاه های روز دنیا از دیگر خدمات کلینیک سمعک آلفا می باشد. جهت اطلاع از ساعات کاری مرکز شنوایی سنجی آلفا , دریافت نوبت و مشخص شدن زمان مراجعه می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

 شنوایی سنجی در جردن

مرکز شنوایی سنجی و تجویز و فروش سمعک آلفا در جردن

در کلینیک و مرکز شنوایی آلفا در جردن، که بهترین شنوایی سنجی در مرکز تهران است، علاوه بر تست ها و آزمایشات شنوایی , خدماتی نظیر تجویز , تنظیم و تعمیر انواع سمعک نیز ارائه می شود. عزیزانی که دسترسی به کلینیک های معتبر ندارند یا ساکن شهر های دیگر می باشند, میتوانند برای تعمیر تخصصی و موثر تر, سمعک خود را پست کنند تا سمعک با بهترین کیفیت و به صورت تخصصی تعمیر شود. تنظیم سمعک نیز به وسیله بهترین دستگاه ها با پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا انجام می شود.
در صورت تنظیم نامطلوب سمعکتان، برای تنظیم سمعک میتوانید به کلینیک آلفا در تهران منطقه جردن مراجعه نمایید تا با استفاده از بهترین و جدیدترین دستگاه ها سمعکتان تنظیم شود. البته سمعک هایی که تکنولوژی به کار رفته در آنها قدیمی می باشد, به طور مطلوب تنظیم نخواهند شد. بنابر این باید تعویض شوند.
کلینیک سمعک آلفا نمایندگی رسمی فروش و تجویز انواع سمعک برند های مختلف مانند زیمنس, ویدکس, اتیکن, فوناک و... در تهران - جردن می باشد. کلینیک تخصصی آلفا نمایندگی رسمی فروش سمعک با 24 سال سابقه در زمینه خدمات شنوایی, در حوزه مشاوره و معرفی انواع سمعک های مناسب و تنظیم و تعمیر سمعک با توجه به سابقه بالایی که دارد , خدمات شنوایی با کیفیت بالا را به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می کند. برای اطلاعات بیشتر با کلینیک تخصصی سمعک آلفا تماس حاصل فرمایید.

 

برخی از سوالات متداول مراجعه کنندگان:

  • آیا تست های شنوایی سنجی بزرگسالان و نوزادان یکسان می باشد؟

خیر.برای هرگروه با توجه به شرایط فرد تست مخصوصی در نظر گرفته می شود.

  • آیا تست های شنوایی عوارضی دارند؟

خیر.تست های شنوایی سنجی هیچ ضرر و عوارضی برای شخص نخواهند داشت.

  • آیا آمادگی خاصی برای آزمایشات و تست های شنوایی نیاز هست؟

خیر.هیچ آمادگی خاصی برای تست های شنوایی نیاز نمی باشد.

سمعک برتر آماده ارائه خدمات شنوایی سنجی به شما همراهان گرامیست.

. آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم...
Close and go back to page
سمعک آلفا

نشانی: تهران، گاندی شمالی، تقاطع خیابان شریفی، روبروی کلانتری ۱۰۳، ساختمان پزشکان گاندی، پلاک ۸، طبقه همکف، واحد یک
تلفن: ۸۸۶۷۴۸۸۶-۰۲۱

  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • تلفن تماس ضروری: ۰۹۱۰۳۰۶۱۹۴۹
اینستاگرام سمعک برتر
فیس بوک سمعک برتر

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت سمعک آلفا محفوظ می‌باشد.

تماس و مشاوره با سمعک آلفا